42035 - Bányadömper
Általában véve szeretem a közlekedési eszközöket és a munkagépeket, de közülük is három különösen közel áll a szívemhez. A mozdonyok, elsősorban a gőzmozdonyok, a kamionok és természetesen a bányadömperek. Így aztán nem volt kétséges, hogy ezt a készletet be kellett szereznem.
A beszerzési forrás a Kockashop volt, ahol 7290 Ft-ért lehet most éppen hozzájutni. Ez bizony majdnem 2000 Ft-tal a listaár alatt van.
A készlet olyan kisebb-közepes készletnek számít a maga 362 elemével. Ennek megfelelően a doboz mérete sem túl nagy. Emelgetésre, rázogatásra úgy éreztem, olyan kétharmadáig lehet tele.
A design a szokásos Technic stílust követi. Elől a főmodell, hátul pedig az alternatív átépítése látható.
Éles pengével, óvatosan feszegetve jutottam hozzá a tartalmához. Az alkatrészek három (2 nagyobb és egy kisebb) csörgős zacskóban voltak, míg az abroncsok szabadon szaladgáltak. Az építési útmutatók és a kis matricaív a doboz aljába, szépen elterítve helyezkedett el. Nem volt összehajtva!
Ezúttal nagyon elégedett voltam a csomagolással. A leírások mérete ugyanis alig volt 1-2 milliméterrel kisebb a doboz méreténél, s az alkatrészek épp annyira kitöltötték a rendelkezésre álló helyet, hogy az építési útmutatóknak esélyük sem volt elmozdulni a csomagolásban. No hát ez igazán derék!
A kis tasak tartalmát külön kicsoportosítottam, hogy a különböző pineket és apró alkatrészeket gyorsabban megtaláljam, de a másik két zacsit egybeöntöttem.
300 alkatrész azért nem kihívás, még nekem sem.
Kibontás után végigfutott szemem a kockákon. Nem vagyok gyakorlott Technic építő, úgyhogy nem sok újdonság ragadta meg elsőre a figyelmem, de készítettem egy képet azokról az elemekről, melyek azonnal feltűntek.
Ilyen trapéz alakú panelekkel még nem találkoztam, ami nem csoda, merthogy ebben a készletben debütáltak. A másik, ami szemet szúrt, az a lánc. Fogalmam sem volt róla hol kell majd felhasználni.
Kezdjünk is neki az építésnek a főmodellel!
Az építés rögtön két olyan részelem összeállításával kezd, amiből kettőt-kettőt kell csinálni. Mindegyikre a kormányszerkezet kialakításához lesz szükség.
Megvallom őszintén, amikor az első képeket láttam a modellről, nem gondoltam, hogy rendes kormányzása lesz. Azt hittem, olyan csuklós megoldást használnak az irányításhoz, mint a 42005-ösben. Szerencsére tévedtem!
Az egyik lépésnél ismét találkoztam egy új elemmel. Legalább is számomra új volt. Ezt a hosszú sötétszürke pint, Technic tengelykereszttel a végén 2014-es készletekben használták először.
A háttérben pedig a már félig kész kormánymű látható.
És így néz ki, amikor már teljesen készen van.
És így mutat akkor, amikor már a helyére is illesztettük és megfelelően rögzítettük. Közben elkészült a hátsó kerekek tengelye is, ahonnan valaminek a hajtása előre van vezetve. A két hátsó kerék külön tengelyen van, tehát csak az egyik kerék fogja meghajtani az előre nyúló tengelyt. A másik szabadon forog. Differenciálmű minimál stílusban.
Van az építési útmutatóban egy rész, ahol egy 9 stud hosszúságú tengelyen el kell helyezni három alkatrészt, méghozzá hajszál pontosan, egy kép alapján. Én úgy próbáltam, hogy mindhárom alkatrészt felfűztem a megfelelő állásban és sorrendben a tengely egyik végére és megpróbáltam a helyükre taszítani őket. Három alkatrész nem túl könnyen mozdul el egy Technic tengelyen. Finoman erőlködtem - erőlködtem, míg az elemek meg nem mozdultak. Sajna nem csak hogy megmozdultak, de át is szaladtak a tengely másik oldalára. Viszont akkora mázlim volt, hogy el se hittem. Pont ott álltak meg, ahol kellett. Erről muszáj volt készíteni egy képet.
Volt még később több hasonló mozzanat is, de mondanom sem kell, ott már nem volt akkora szerencsém .
Amikor a lánc is a helyére kerül, a látványról eszembe jut, hogy az igazi bányadömperek is valahogy így nézhetnek ki ott, ahol összerakják őket.
Ez a rész azonban más szempontból is fordulópont volt. Ezután kezdtek el érezhetően fogyni a fekete pinek. Ezidáig alig kellett egy-két darab.
Tulajdonképpen már csak a billencs rakfelülete van hátra. Ezt a képen látható részegységekből rakjuk össze.
Ha pedig összeraktuk, akkor ilyen lesz. Fantasztikusan néz ki! Ezúttal felragasztottam a matricákat is, mert szerintem így jobban mutat. A két leghosszabb levonó elhelyezésével jól megszenvedtem!
Eredetileg azt gondoltam, hogy egy csigahajtás emeli, ereszti a rakteret, de nem. Egy sokkal egyszerűbb, fogaskerekek nélküli mechanizmus működteti. Ha nem vigyáz az ember, akkor gyorsan lecsapódik. Erre mondják, hogy egyszerű, de nagyszerű!
Amit még érdemes megjegyezni a modellel kapcsolatban, talán az, hogy miután összeraktuk, a lánchajtásból már nemigen látszik semmi. Hiába vesszük le a méretes hűtőrácsot, így sem tudjuk nyomon követni a működését.
Minden esetre szép látványt nyújt az asztalon!
Tologatás közben pedig nagyon finoman működnek a funkciói.
Az építés során nem volt nehéz megtalálni az alkatrészeket. Kellemesen át lehetett látni a kupacot. Persze azért az előnyt jelentett, hogy az apróságokat külön tettem.
Összegzés
Ez egy szuper készlet! Engem teljesen levett a lábamról. De nem csak a témája miatt! Jó a csomagolása, tökéletesen követhető az építési útmutató, csöppet sem unalmas, kifejezetten érdekes az építés menete, átlátható és nagyszerű alkatrészmennyiség.
Ez a készlet minden tekintetben tökéletes. Akár kezdőkészletnek is! Tulajdonképpen a rugós felfüggesztésen kívül minden fontosabb, alapvető Technic megoldásból mutat valamit. Még a lánchajtásból is! A kész modell is épp annyira összetett, hogy élvezhető és átlátható legyen egy kezdő Technic építő számára. Mindezt megfizethető áron kapjuk!
Bátran ajánlom tehát megvételre bárkinek, aki érdeklődik a Technic világa iránt. Ebben a készletben nem fog csalódni. Nem mintha ritka dolog lenne, de ezúttal is egészen kiváló munkát végeztek a Technic designerek!
Végezetül két linket ajánlanék a figyelmetekbe, ahonnan rengeteg érdekes dolgot megtudhattok ezekről a hatalmas monstrumokról:
- http://techstory.blog.hu/2013/09/12/komatsu_860e-1k-t_banyadomper
- http://techstory.blog.hu/2013/12/20/a_vilag_5_legnagyobb_banyadompere#more5700584
Köszönöm a figyelmet!
Jó Játékot Mindenkinek!
2015 január 17, 13:28