4 hengeres motor
Fiam épített egy 4 hengeres motort - technika órán tanultak erről, innen jött az ötlet, kapott is a modelljéért egy 5-öst. Többször jól megfigyelte kocsink motorját (korábban a nagyon barátságos szerelőnknél már végignézett egy hengerfejtömítés cserét is, szóval elég mélyen látott már ilyen szerkezetet), egy csomó videót is nézett a motorokról, aztán összerakta a modellt. Némi idő után aztán rávette magát, hogy megírja egy naplóban művét. Íme.
Ez a napló egy saját építésű négyhengeres motor-modellről szól. Korábban is voltak hasonló építményeim, 6, majd 8 hengeres V motorok, de azok távolról sem voltak olyan kidolgozottak, mint ez. A mostani egy 4 dugattyús, mozgó szelepekkel, világító gyújtással és külső látványelemekkel ellátott, nem motorizált, vagyis elektromos motorral nem működtetett modell.
A szerkezet lelkét hagyományos technic hengerek, és a bennük mozgó dugattyúk jelentik. Itt azonban a hengerek nem a megszokott irányban állnak, hanem 90 fokkal elforgatva. Ez a változtatás azért volt szükséges, mert így férnek el mellettük a látványszelepek. Ezeket, és a dugattyúkat egy-egy külön excenter sor mozgatja, egy pár sárga színű is van közöttük, ezek alkatrészhiány miatt kerültek beépítésre. A szelepeket 4-es tengelyek alkotják, végükön sárga leszorítógyűrűkkel. A hengerek tetején egy sor technic plate található, ezekbe rögzülnek a gyújtógyertyák, amiket fiber optic fényszálak alkotnak. A “gyújtáseloszónak” és a szelepeknek egy tengelyen keresztül történik a hajtásuk, amit egy lánc köt össze a főtengellyel. Ezek és a dugattyúk szinkronban vannak, úgy, mint egy igazi motorban. A motorblokkon kívül még hűtő, kipufogó, és üzemanyag ellátó rendszer, valamit akkumulátor található a modellben - ez utóbbi csak a fényszálak áramellátásáért.
Ezekből itt csak a hűtőrendszert említem meg: található benne egy nagy léghűtő, a motor elején, ennek még ventillátora is van, hajtása egy gyorsító áttételen keresztül a főtengelyre csatlakozik. A rendszer része még egy termosztát is, ez az autó fűtését szolgálja. Pneumatikus csövek jelentik a vezetékeket, mindenhol fut egy a forró, és egy a már lehűlt víznek.
Köszönöm, hogy elolvastad a bemutatóm.
2017 május 11, 19:52