Model Team 5563 - Racing Truck
A Lego egy 90-es években megjelent sikeres de sajnos mára egy kihalt (mostanság lebutítva creatornak hívják szerintem) sorozatának egyik fontos tagját szeretném bemutatni. Kizárólag járműveket tartalmazó sorozatban volt mindenféle jóság. Kamionok, pótkocsik, helikopterek, terepjárók, motorcsónakok stb. Nem igazán akartam belefolyni a beszerzésükbe de hát mint mindig az ember ízlése és vágyai változnak így teljesen belebolondultam a sorozatba. Igaz még csak két darab van a tulajdonomban a 16-ból de szeretném beszerezni amit tudok.
A téma tagjaira jellemző (a nevéből is kitűnik) a modellszerűség. A végletekig lemásolja az igazi járművet. Pl a kamionokon a tankon betöltőnyílások, a fülkéken tükrök és fellépők, teljesen berendezett vezetőfülkék vannak. A technic alkalmazása itt is lényeges mert javarészt az alvázak és a kerekek kormányzása ezzel megoldott. A készletek értékét rendkívül megemelik az igazi krómozott elemek (nem festett ezüst), az egyedi ajtók, felnik és gumik. Ugyanakkor mostanra a használt készleteknél ritka a matricák megléte. Abból szerencsés a vásárló, hogy itt még normális matricát gyártott a lego mert nem foszlanak szét mint a korabeli technic-eken. Illetve többször ragasztottam át én is ezen a két szetten a matricákat a gyári helyre mert az alternatív modellként volt megépítve a megvásárolt készlet és van olyan eset, hogy 3 vagy több elemet fog össze a matrica és ezeket a B variánsnál természetesen a tervező szétpakol a építmény 3 legtávolabb eső pontjára. Ebből neheztelek a Legora, hogy vagy 2 matricaívet adna 1 készlethez vagy adna annyival több alkatrészt amin rajta maradhatna a matrica. Na mindegy. Ez van.
Az ember néha képes bevállalós dolgokat véghezvinni egy-egy készlet beszerzéséhez. Én az egyik hirdetőoldalon láttam meg egy hirdetést 10kg ömlesztett legoról. Nézegetve a képeket egy-két ritka elemet véltem feltételezni a sokaságban. Kérdésemre az eladó azt mondta,hogy kompletten benne van a készlet csak szét van bontva. Hát nem volt mit tenni én bevállaltam a vásárlást. Szerencsére kb öt régi szürke city-s elem kivételével megvolt benne a kamion. Ezeket pótoltam új, szürke elemekkel az építés miatt de amilyen fanatikus vagyok beszerzem még ezeket is a későbbiekben elvégre úgy szép a lego ha hiánytalan.
Na most már kibeszéltem magam ideje rátérni az építésre.
A készlet 1999-es kiadású. 788 alkatrészt tartalmaz. Az enyémnek nincs meg a gyári doboza sajnos de még a régi vágású, jófajta, kinyithatós tetejű, átlátszó "plexifóliás", tálcás volt. Nagyon hiányolom ezeket a csomagolási technikákat mostanság. Hát igen. A pénzügyi osztály nagy úr legoéknál is. Egy füzet tartalmazza mindkét variáns építési utasításait. A főmodell egy versenykamion míg a B pedig egy terepjáró.
Csak erre a készletre jellemző alkatrészek láthatóak a fenti képeken (a szélvédő és a jobboldali króm elemek máshol is előfordulnak illetve a barna ajtó és a bal oldali kerék nem a készlet része csak a méretkülönbségek érzékeltetése miatt tettem oda őket. Itt még a szélvédőn látható octan matrica rossz helyen volt.
Na kezdjük az építést.
Az alváz elejével és a kormánymű megépítésével indítunk. Régi fajta kormánymű, régi fajta fogasléccel. De jól működik. Ezt félretéve elkezdjük az alváz hátsó részét építeni a sárvédőkkel, lökhárítóval és a kormányzás áttételeivel.
Megkapja a gép a nagy légterelőt és összekapcsoljuk a két alvázdarabot. Erre a sorozatra jellemző, hogy a nagyobb járművek épített kamumotorokat tartalmaznak. A fülke mögött jól látható helyen van. Érdekesség az, hogy a kormányzás rajta keresztül jön fel és a tekerő képezi a levegőszűrőt.
A fülke építésénél felkerülnek az első króm díszítő elemek: a fényszórók.
Párhuzamosan épül a mellső hűtőrács, lökhárító a fülke hátsó falával és a kipufogó kéményeivel. Na ide került át a szélvédőre ragasztott octan-os matrica.
Durvák ezek a kidörgők illetve ez a légbeömlő ami a fülke tetejéről jön le a motorig:
A fülke kap egy sebváltókart, kormányt és két piros, homológ Sparco ülést.
Eleinte azt hittem, hogy egy kicsit túlzás ez a két ajtó de beépítve már pont passzolnak a kamionhoz. A piros matricák rajtuk szépen követik a fehér fülke piros díszítését. Bekerül a hatalmas szélvédő is két ablaktörlő társaságában.
Bár nem tudom, hogy mennyire vannak egy zárt versenypályán belógó gallyak de ezek kivédésére felszerelünk egy hatalmas gallytörőrácsot . Bár láttam már egy videót korábban amikor egy pályára tévedő nyúl mennyire lebontja egy wtcc autó elejét az egyenesben.
Ezek után végzünk egy kis ácsmunkát és elkészítjük a tetőszerkezetet. Van itt minden. Világítás, spoiler, rácsozás, légbeömlő stb. Feldíszítjük a kipufogókat a króm végződésekkel illetve a fülke megkapja a kapaszkodókat és tükröket.
Végezetül felkerülnek a kerekek és megépítjük a két darab, kerekek közötti tankot (vagy spoilert) amik egyben a hátsó kerekek sárvédőit is tartalmazzák.
Anno nekem egy kicsit tömzsinek tűnt a kamion a képeken (főleg a kerekek tűntek nagynak magához a járműhöz képest) de élőben nagyon is arányos. Szép modell.
Ha időm engedi és lesz rá érdeklődés akkor be fogom mutatni még a meglévő másik szettemet is.
Addig is jó legozást!!
Köszönöm a figyelmet!!
2015 május 19, 21:30