Kisteherautó - egyéni kialakítással :-)
A második csodám a 42029 készletből épített egyéni változat: egy összkerék hajtású, kormányzott, 2 sebességes platós terepjáró SBrick irányítással. A készlet alap járművét megépítettem, majd motorizáltam, és ekkor elhatároztam, hogy megpróbálok egy 4 kerék hajtású egyedi változatot összehozni a készlet első futómű elemeiből. Miután elbontottam az alap járművet, a hátsó futómű maradt a kiindulás bázisa, ehhez arányosan alakítottam ki a saját első futóművemet, először nekiláttam kockákból, végül a konstrukció nem akart megszületni, ezért áttértem az LDD támogatta tervezésre, pár óra alatt el is készültem vele:
A fogasléc és a kormány összekötők a menetirány szerint előre kerültek, így a képen sárga tengelytoldó a kormányzó tengely, a kardán csukló a meghajtó tengely ideális helyen vannak, hogy összekössük a szervo motorral és a váltóval.
Adott volt a hátsó és első futómű, nekiláttam a váltó megtervezésének. Két sebességet akartam, amit egy M motorral lehet váltani, L motort a meghajtásra és két kimenő tengelyt az első és hátsó differenciálmű meghajtásához, a következő megoldás született, itt már eleve LDD-ben kezdtem a kitalálást:
A középen végigfutó tengelyt az L motor vagy 1:1 áttétellel (körmös kapcsoló előre tolva) vagy 12:20 (0,6) lassítással (körmös kapcsoló hátra tolva) hajtja meg. Mindkét fokozat fogaskerekei jól kivehetőek a képen. A kapcsolást egy lassító áttételebn keresztül az M motor végzi el. Egyszerű, kis helyen elfér ez a kis váltó és osztómű.
Az alapvető komponensek elkészültek, innentől a kockáké volt a főszerep, a három fő egységet már élőben raktam össze. Az első, nyers építést követően egy racionalizálás következett, kicsit rövidítettem is ekkor a kezdeti változathoz képest, és kialakult az alváz, a szervo elhelyezésével kicsit elidőztem ugyan, de erre már lehet majd építeni a kocsiszekrényt:
Csak a meghajtáshoz szükséges építőelemeket vontam be az építésbe, a jármű egyébként a 42029 alkatrész bázisából épült, ez kezdettől szempont volt, és ez kicsit kötött pályán tartotta a megvalósulást, de nem bántam. Az alvázon nehezen kivehető, ezért készítettem két képet a meghajtásokról, a kormány szervó így mozgatja az első kerekeket:
A meghajtás ennél kicsit érdekesebb, az első tesztek után megmutatkozott, hogy nem eléggé lett lelassítva, ezáltal nyomatékosítva az L motor (hiszen csak a diffi haránt áttétele lassított a gyors fokozatban), ezért beépítettem még két fogaskerék párt, így egy 12:20 = 6:10 = 0,6 lassítást kaptam, ami már elégséges, hogy az autó jól mozogjon a saját súlya alatt. Ami nem kevés, 1258 g megtankolva (6 db ceruza elemmel), hiszen bele került:
- 1 db M motor fokozat kapcsolónak
- 1 db L motor meghajtásnak
- 1 db Szervo motor kormányzásnak
- 1 db AA elem modul
- 1 db SBrick
- 2 db PF hosszabbító kábel
Akkor lássuk hajtás láncot, van egy másik kép is a galériában, akettő minden részletet megmutat:
A két vajszínű fogaskerék pár az utólag beépített lassítások, igy tudtam helyet biztosítani a megoldásnak, a váltóműbe már sehogy nem tudtam beszorítani. Így jönnek létre az utólagos, kompromisszumos változtatások, amikor már oly sok munka van a "fejlesztésben", hogy nem akarjuk újra indítani a konstruálást :-) A lényeg azonban, hogy a dolog működik hibátlanul, darálás mentesen, mert az áttételek ilyen szempontból megfontoltan kerültek kialakításra!
Lássuk, miyen "csomagolást" sikerült összehoznom a funkcionális részek összerakását követően megmaradt alkatrész bázisból, nekem persze tetszik, de én nem lehetek elfogulatlan :-)
Az alap modell ülései szerintem aránytalanul kicsik voltak a jármű méreteihez képest, ezért nagyítottam rajtuk, így meg lehet, hogy a kormány a kicsi, de hozott anyagból ez sikeredett:
A csörlőt és a billentést elbuktam, de a távirányíthatóság és a hűtőrács kárpótol érte, utóbbi szerintem egészen JEEP Cherokee-sre sikeredett:
Hát ez az én egyik saját Technic csodám, remélem szórakoztató volt végigjárni az írásom által a tervezés és építés küzdelmeit, ha az időm engedi, még egy rövid videot is megosztok a működéséről!
Köszönöm, hogy elolvastad!
2016-05-06
2016 május 6, 21:47