Arctic tractor
Lassan kifele megyünk a télből, de azért nekünk a múlt hét még a síeléssel telt. 3 napot a Mátrában voltunk, szombaton pedig a Nagyvillámon róttuk a köröket a pályazárás utolsó előtti napján. Ez persze Lego szempontjából annyiban érdekes, hogy fiunk e télen épített lánctalpas hójáróját most szombaton tudta alighanem utoljára megmozgatni a neki természetes havas felületen: a síelés végeztével egy pár négyzetméteres hófolton még játszani tudott vele egy kicsit.
Most ennek a lánctalpas hójármű MOC-nak olvashatjátok a bemutatóját. Fiunk írta a szöveget, ő készítette a fényképeket is róla, és a videó összeszerkesztése is - nagyapai segítséggel - az ő munkája. Jó szórakozást.
Ehhez a modellhez az ötletet a többek által bemutatott arctic tractorok adták, leginkább ez a mkbricks.ca oldalon útmutatóval együtt elérhető zöld színű "Hulk" arctic tractor. Látva őket arra gondoltam, nekem is kell építenem egy hasonlót!
A tervezésénél rögtön eldőlt, hogy a meghajtáshoz két 9V-ost RCX motort fogok használni, más választásom nem is igen volt, csak 9V-os motor jöhetett még szóba, de annak a leáttételezéséhez sokkal több hely kellett volna, és maga a motor is nagyobb. Mivel PF vevővel nem rendelkezem, így a zsinóros távirányítás is egyértelmű volt, itt nem is rontja nagyon a játékélményt, mivel ez nem egy versenyautó, hanem inkább a lassú, de erős terepjáró kategóriába sorolhatjuk, nem kell futni utána a zsinórral.
Előre kigondoltam még azt, hogy elölre egy kéthengeres kamu motort is szeretnék bele, és megterveztem a lánctalp elhelyezkedését is. Fontos volt még a kis méret is, és emiatt kétségesnek látszott, hogy a kamu motort meghajtó differenciálmű elfér-e majd a két meghajtó áttétel között.
Az építést a két valódi motorral kezdtem, az áttételekhez egy-egy 48 fogas, derékszögben beépíthető fogaskereket használtam, ezeket a két motor egy-egy 8-as fogaskerékkel hajtja meg. Szerencsére a két áttétel közé befért a kamu motort meghajtó differenciálmű, így haladhattam tovább az eredeti terv szerint. A következő lépés a fülke megépítése volt, itt is végig tartottam magam az eredeti tervhez. Két másik helyen azonban el kellett térnem a tervemtől. Az első a lánctalp kialakítása volt. Itt az a probléma merült fel, hogy vagy túl laza volt a lánc, vagy túlságosan szorult, ráadásul még azt is meg kellett tanulnom, hogy ha nem studlesses liftarmra rakom a görgőket, akkor a lánctalp akadni fog. Ötödszöri próbálkozásra csak összejött, viszont studlesses elemekben nem bővelkedem, ezért lett a két felső 15 stud hosszú liftarm szürke, nem pedig fekete.
A második problémát a kamu motor adta. A kéthengeres ugyanis nem akart elférni a motorházban, ekkor egy 1 dugattyúst kapott, és csak egy későbbi átépítés során került bele a V2-es motor. Ennek a kiegészítésnek a terménye még a lánctalpakon a tüskesor, ez a jobb terepjáró képesség elérése miatt került rá. A modell kapott még egy vészvillogót, ez haladáskor forog, és hátulra két korlátot. A fülke belsejét két kék ülés foglalja el, és van egy kormány is itt, amivel egy figura vezetheti a járművet.
Kint a hóban is kipróbáltuk, jól ment a jeges meredekeken is, habár amiatt, hogy a meghajtó motorok hátul vannak, hajlamos rá, hogy meredekebb részeken fölágaskodjon.
Videót is készítettünk róla, itt láthatjátok.
2017 február 28, 17:17