Termékek
keresésmenumenumenu
lego logo
LEGO® készletek
Figurák, ajándékok LEGO® elemek Ajánlott termékek Újdonságok
(+36) 70 205 7804
0 
0 
theme

Kisteherautó - egyéni kialakítással :-)

avatar HSzabi1
126 napló
Feladat alapján (Technic csodák)

A második csodám a 42029 készletből épített egyéni változat: egy összkerék hajtású, kormányzott, 2 sebességes platós terepjáró SBrick irányítással. A készlet alap járművét megépítettem, majd motorizáltam, és ekkor elhatároztam, hogy megpróbálok egy 4 kerék hajtású egyedi változatot összehozni a készlet első futómű elemeiből. Miután elbontottam az alap járművet, a hátsó futómű maradt a kiindulás bázisa, ehhez arányosan alakítottam ki a saját első futóművemet, először nekiláttam kockákból, végül a konstrukció nem akart megszületni, ezért áttértem az LDD támogatta tervezésre, pár óra alatt el is készültem vele:

 

 

A fogasléc és a kormány összekötők a menetirány szerint előre kerültek, így a képen sárga tengelytoldó a kormányzó tengely, a kardán csukló a meghajtó tengely ideális helyen vannak, hogy összekössük a szervo motorral és a váltóval. 

Adott volt a hátsó és első futómű, nekiláttam a váltó megtervezésének. Két sebességet akartam, amit egy M motorral lehet váltani, L motort a meghajtásra és két kimenő tengelyt az első és hátsó differenciálmű meghajtásához, a következő megoldás született, itt már eleve LDD-ben kezdtem a kitalálást:

 

 

A középen végigfutó tengelyt az L motor vagy 1:1 áttétellel (körmös kapcsoló előre tolva) vagy 12:20 (0,6) lassítással (körmös kapcsoló hátra tolva) hajtja meg. Mindkét fokozat fogaskerekei jól kivehetőek a képen. A kapcsolást egy lassító áttételebn keresztül az M motor végzi el. Egyszerű, kis helyen elfér ez a kis váltó és osztómű.

Az alapvető komponensek elkészültek, innentől a kockáké volt a főszerep, a három fő egységet már élőben raktam össze. Az első, nyers építést követően egy racionalizálás következett, kicsit rövidítettem is ekkor a kezdeti változathoz képest, és kialakult az alváz, a szervo elhelyezésével kicsit elidőztem ugyan, de erre már lehet majd építeni a kocsiszekrényt:

 

 

Csak a meghajtáshoz szükséges építőelemeket vontam be az építésbe, a jármű egyébként a 42029 alkatrész bázisából épült, ez kezdettől szempont volt, és ez kicsit kötött pályán tartotta a megvalósulást, de nem bántam. Az alvázon nehezen kivehető, ezért készítettem két képet a meghajtásokról, a kormány szervó így mozgatja az első kerekeket:

 

 

A meghajtás ennél kicsit érdekesebb, az első tesztek után megmutatkozott, hogy nem eléggé lett lelassítva, ezáltal nyomatékosítva az L motor (hiszen csak a diffi haránt áttétele lassított a gyors fokozatban), ezért beépítettem még két fogaskerék párt, így egy 12:20 = 6:10 = 0,6 lassítást kaptam, ami már elégséges, hogy az autó jól mozogjon a saját súlya alatt. Ami nem kevés, 1258 g megtankolva (6 db ceruza elemmel), hiszen bele került:

- 1 db M motor fokozat kapcsolónak

- 1 db L motor meghajtásnak

- 1 db Szervo motor kormányzásnak

- 1 db AA elem modul 

- 1 db SBrick

- 2 db PF hosszabbító kábel

Akkor lássuk hajtás láncot, van egy másik kép is a galériában, akettő minden részletet megmutat:

 

 

A két vajszínű fogaskerék pár az utólag beépített lassítások, igy tudtam helyet biztosítani a megoldásnak, a váltóműbe már sehogy nem tudtam beszorítani. Így jönnek létre az utólagos, kompromisszumos változtatások, amikor már oly sok munka van a "fejlesztésben", hogy nem akarjuk újra indítani a konstruálást :-) A lényeg azonban, hogy a dolog működik hibátlanul, darálás mentesen, mert az áttételek ilyen szempontból megfontoltan kerültek kialakításra!

Lássuk, miyen "csomagolást" sikerült összehoznom a funkcionális részek összerakását követően megmaradt alkatrész bázisból, nekem persze tetszik, de én nem lehetek elfogulatlan :-)

 

 

 

 

 

Az alap modell ülései szerintem aránytalanul kicsik voltak a jármű méreteihez képest, ezért nagyítottam rajtuk, így meg lehet, hogy a kormány a kicsi, de hozott anyagból ez sikeredett:

 

 

A csörlőt és a billentést elbuktam, de a távirányíthatóság és a hűtőrács kárpótol érte, utóbbi szerintem egészen JEEP Cherokee-sre sikeredett:

 

 

Hát ez az én egyik saját Technic csodám, remélem szórakoztató volt végigjárni az írásom által a tervezés és építés küzdelmeit, ha az időm engedi, még egy rövid videot is megosztok a működéséről!

 

Köszönöm, hogy elolvastad!

 

2016-05-06

KisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautóKisteherautó

2016 május 6, 21:47
avatar
dokludi Szuper kis terepjáró lett!!! Tervben van nálam is a gyári készlet átalakítása (felturbózása) a közeljövőben. Anno a 8297-et is sikerült átalakítanom. Ez se fogja megúszni.
Minden elismerésem az LDD-k miatt. Én már sokszor nekiugrottam a programnak de nálam még mindig a jó öreg építés az igazi. Hamarabb megépítek valamit élőben mint ezzel a programmal.
2016 május 7, szombat
avatar
HSzabi1 Köszönöm! AZ LDD-t csak a kerék felfüggesztésnél és a váltóműnél használtam, az autó megformázásánál szóba sem került. Érdekes viszont, hogy a működő részeknél nekem könnyebb vele, mint kockákból. 2016 május 7, szombat

avatar
totnes Tényleg hihetetlen, hogy miket tudtok összehozni. Igen imponálló. 2016 május 6, péntek
avatar
HSzabi1 Köszönöm szépen! Csak belefért az időmbe az az utólagos lassító áttétel! 2016 május 6, péntek

avatar
HSzabi1 Erre Komáromban még nem figyeltél fel ? Ott állt már a technic-ek között, vagy bújt ? :-) 2016 május 6, péntek

avatar
HSzabi1 Az LDD virtuális építés az igazi kihívás, azt még nem is sikerült befejeznem, pedig elbontás előtt szeretném elmenteni... 2016 május 6, péntek